Christian Lemmerz

Christian Lemmerz, f. 1959, tysk-dansk billedkunstner; uddannet ved kunstakademiet i Carrara i Italien 1978-82 og Kunstakademiet i København 1983-88. Trods den klassiske billedhuggeruddannelse i Carrara fik Lemmerz de væsentligste impulser fra efterkrigstidens popkunst og proceskunst, ikke mindst fra landsmanden Joseph Beuys.
Lemmerz har især markeret sig inden for skulptur- og installationskunst. I konfrontationen med værker dannet af organiske materialer som margarine og døde dyrekroppe fastholdes beskueren i en blanding af skuelyst og afsky.
I snart klassisk formsøgende, snart radikalt formsprængende skulpturer og installationer kredser han om emner som kroppens forgængelighed og længslen efter det metafysiske. Lemmerz’ gennembrud blev den omstridte installation Scene fra 1993-94, udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, hvor han lod svinekroppe i tætlukkede glasmontrer gå i forrådnelse under udstillingsperioden.
Da han bosatte sig i København, blev han i begyndelsen af 1980’erne del af Værkstedet Værst og Performancegruppen Værst, hvor han i perioden 1985-94 udførte en række performances s.m. Michael Kvium mfl.; gruppen spændte bredt, fra performance, videoog film til tegneserier.
Lemmerz har arbejdet med scenografi til bl.a. Steven Berkoffs Brok (Edison 1994) og Rainer Werner Fassbinders Petra von Kants bitre tårer (Kaleidoskop, 1996). Han er også både forfatter og instruktør af A.L.P. Traum, en fortolkning af slutningen af James Joyces Finnegans Wake (Edison 1997). Denne roman var også inspiration for Lemmerz’ og Kviums The Wake (2000), en otte timer lang stumfilm i flere versioner, fx egnet som videoinstallation.
Indenfor de seneste år har Christian Lemmerz genoptaget sit arbejde med marmor og indskriver sig dermed i en skulpturtradition med rødder direkte tilbage til renæssancen og nyklassicismen; et eksempel herpå er Todesfigur (2012, Ny Carlsberg Glyptotek). For sin indsats blev han i 2009 honoreret med Thorvaldsens Medalje.
Med de store skulpturer forener han et unikt skulptørarbejde med en række moderne, nærværende og til tider provokerende tematikker. I dag er Lemmerz repræsenteret i flere privatsamlinger, på The Saatchi Collection i London samt på en række danske kunstmuseer, herunder Statens Museum for Kunst, Horsens Kunstmuseum og ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s